SEXDOCKOR SEXDOCKSFORUM
SEXLEKSAKSFORUM
Sveriges Billigaste Sexleksaker
Realistiska Sexdockor - toppkvalitet

SEXDOCKSFORUM HEM   SEXLEKSAKSFORUM

TPE eller Silikon?

Kjell :
Vad är det för skillnad på TPE och silikon dockor?

20170106

Sexdocka Juliana
19400kr

Anonym :
TPE är ett nyare material. Det liknar silikon men det är mjukare och mer slitstarkt. Båda är bra, men TPE är bättre. Jag vet inte om det finns några tillverkare som fortfarande använder silikon. Det är vanligt att TPE grejor kallas silikon av gammal vana.
20170107

Sexdocka Maxine
23100kr

Anonym :
TPE är battre för sex eftersom det klarar mer och är mjukare. Om du ska använda din docka som manekäng så är silikon bättre eftersom det är styvare och tar inte åt sej färg från tyger lika lätt.
20170117

Sexdocka Brooke
21500kr

av :
Jo silikon används fortfarande. Många docktillverkare har investerat i silikonteknologi och de vill inte spendera pengar på att byta till TPE så de fortsätter att göra silikondockor så länge folk köper dem. Silikon är mycket etablerat så folk känner sig säkra med det. Silikon är ett bra material på många vis. TPE håller längre och är mjukare men om du hittar en likvärdig silikondocka för halva priset så kan det ju vara värt det, men betala inte samma för silikon, absolut inte mer.
20170118

Sexdocka Cathy
23100kr

Anonym :
Om du har en gammal silikondocka så byt inte för det. Men om du ska köpa en ny så köp TPE, håller bättre och är skönare.
20170212

Sexdocka Sally
23100kr

B :
TPE är lättare att laga ifall du skulle råka skada henne.
20170222

Sexdocka Lenore
21500kr

Anonym :
Kan inte tänka mej att det fortfarande tillverkas silikondockor. Det har inga som helst fördelar över TPE. TPE är mjukare, starkare, bättre på alla vis. Det är också ett miljövänligt material.
20170223

Sexdocka Agnes
23100kr

Theoneandonly :
En del felaktigheter som sprids här. Jag har flera års erfarenhet av både silikondockor och TPE och båda material har sina för och nackdelar. Vad man föredrar är till viss del en smaksak. Man måste också poängtera att det är stor skillnad mellan olika silikonblandningar och tillverkare, utvecklingen går framåt och de nya silikondockorna är klart mjukare än de gamla.
Silikon har bättre hållbarhet över tid, är inte lika känsligt för att färgas av kläder men är dock dyrare och inte lika mjukt som TPE. TPE är som sagt mjukare men håller inte lika länge.
20170227

Sexdocka Holly
23100kr

Bengt :
Vet inte riktigt var du har hittat din information men silikon håller generellt sett upp till 20 år, klart det är skillnad på olika kvaliteter men 20 år är för mycket bra kvalitet. TPE ska hålla i 100 år, klart det är ett nytt material som bara har funnits i 30 år så vi får se om 70 år om de har rätt. Men ja, avfärgningen av kläder är en nackdel.
20170227

Sexdocka Kate
23100kr

Anonym :
Jag har en silikondocka som jag har haft i 10 år. Den har hållit rätt bra men man märker att materialet har åldrats. Om hon håller i 10 år till är jag nöjd med henne. Det är klart att 100 år är bättre än 20, men 20 är inte så illa heller. Om 10 år när min silikondocka dör så kanske det finns något ännu bättre?
20170228

Sexdocka Gianna
23100kr

Theoneandonly :
Ja, 20 eller 100 år är nog ointressant i sammanhanget. Jag säger så här, håller dockan i 5-10 års daglig användning utan att gå sönder, spricka, eller missfärgas så får man vara nöjd. Utspritt på 10 år handlar det ändå bara om en månadskostnad på ett par hundralappar även för en dyr high end silikondocka. Jämför det med vad en riktig flickvän kostar, då snackar vi tusenlappar som flyger iväg. Sen går ju utvecklingen snabbt framåt inom detta område, dagens dockor är mkt bättre än de för 5-10 år sedan så efter så lång tid vill man ju byta i vilket fall.
20170228

Sexdocka Marisol
23100kr

Jocke73 :
Självklart är både silikon och TPE bättre och billigare än en riktig flickvän. Förutom att riktiga flickvänner är svindyra så funkar dom bara ibland.
20170301

Sexdocka Waverly
23100kr

Anonym :
Jag tycker TPE är skönare, men om du har en hyffsad silikondocka så behåll den så länge den håller.
20170301

Sexdocka Corinna
23100kr

BigBoy :
Silikon är ett dyrare material och det är naturligtvis av en anledning. Materialet behåller sin färg och form bättre över tid. Tpe är mer känsligt för missfärgningar och deformering om man tex låter dockan vara i samma position länge. Därmed inte sagt att Tpe är dåligt, det är ett klart prisvärt alternativ. Men vill man ha det bästa så kostar det. Precis som med allt annat får man vad man betalar för.
20170304

Sexdocka Lindsay
21500kr

Dollman :
Jag har erfarenhet med både silikon och TPE. Ja TPE är definitivt skönare och känns mer verklighetstroget men silikon tar inte åt sej färg från kläder lika lätt. När jag köper nya kläder till min TPE docka tvättar jag dom alltid innan jag sätter på dom och jag har inte haft några avfärgningsproblem, men som sagt är jag försiktig.
20170304

Sexdocka Tara
23100kr

Bengt :
Jag tror man ska vara lite försiktig om man köper en silikondocka. Det är ett utgående material och vem vet hur många silikondockor som har blivit tillverkade och inte kunnats säljas eftersom TPE har tagit över marknaden. Om du köper en silikondocka kan den vara några år gammal vilket äter in i livslängden.
Om du verkligen vill ha en silikondocka till exempel om du använder den mer som en modemanekäng så fråga om du kan få den billigare, troligtvis har den suttit i ett lager en längre tid och de är glada om de kan sälja den även om de inte får så mycket för den.
Silikon kostar mer än TPE och TPE är bättre så det är inte så underligt att silikon är ett utgående material, det är utveckling...
20170304

Sexdocka Angela
19400kr

BigBoy :
'Utgående material''? Vad får du det ifrån? Hade nyligen kontakt med en av världens största tillverkare av silikondockor, och där är väntetiden för beställning just nu 2 månader pga att de måste hinna ifatt alla ordrar de fått. Nyligen introducerade de en helt ny modell (i silikon!) Som intresset varit stort för.
TPE kommer mer och mer men att det skulle ha tagit över marknaden stämmer inte. Om nu TPE var ett sådant fantastiskt material som vissa här påstår, både billigare och på alla sätt bättre då hade naturligtvis alla tillverkare gått över till det, men så är icke fallet. Silikon är självklart inte 2-3 ggr dyrare utan anledning. Det är dyrare därför att det är ett hållbarare material mindre känsligt för deformering och avfärgning än TPE.
20170306

Sexdocka Callie
18900kr

Bengt :
Ok BigBoy. Eftersom du har kontakt med stora silikondockstillverkare antar jag att du är i silikondocksbranchen. TPE är tåligare än silikon, det är inte en åsikt, det är ingenjörsvetenskap. Det är bara att testa. Ta två lika bitar TPE och silikon och häng tyngder från dem. Se vilken som brister först.
Det du säger om väntetider är komplett lögn. Fråga någon som säljer silikondockor om man behöver vänta. Nej det behöver man naturligtvis inte. Nej BigBoy du har helt fel, eller kanske du har ekonomiska intressen i silikondockor.
Det blir alltid så när något nytt och bättre dyker upp, de som säljer det gamla argumenterar på. Men i slutet är det alltid utvecklingen som vinner. Nej silikon är gammalt, det var bra så länge det varade men nu finns det bättre.
20170306

Sexdocka Isabelle
21500kr

Feppe :
Ursäkta att jag lägger mej i ert gräl men TPE är fan så mycket skönare att knulla än silikon! Är det inte det som är viktigast?
20170306

Sexdocka Melanie
21500kr

Dollman :
Feppe har helt rätt. TPE är skönare och det gör det bättre. Att det håller i 100 år istället för 20 är ett plus i kanten.
20170307

Sexdocka Anna
23100kr

Anonym :
TPE är bättre för sex medan silikon är bättre att klä upp. Sex me en TPE docka är det skönaste sex du kan ha. Sex med en silikondocka är ok, men det går inte att jämföra, de är hårdare. Men jovisst de är bättre att ha som modemanekänger.
20170307

Sexdocka Regina
21500kr

Kenne :
Vilken konstig diskussion. TPE eller silikon. Finns det fortfarande silikondockor? Ok jo det finns ju fortfarande precis som man forfarande kan köpa ny musik på LP skivor om man letar tillräckligt. Liknande diskussion faktiskt. Silikon var bra så länge det varade precis som LP skivor men de blev ersätta av något nytt som är bättre, billigare, och håller längre.
20170320

Sexdocka Skylar
29600kr

Nisse74 :
En del väldigt dyra dockor är fortfarande av silikon, fattar inte riktigt varför? Jag tror det är en sån grej som sitter fast i huvet på folk att sexdockor är av silikon. Om du kollar på nätet så ser du en hel del dockor som kallas silikondockor men som är av TPE. Om du har en oknullad silikondocka så kanske den har samlarvärde?
20170323

Sexdocka Tia
21500kr

Powershotman :
TPE är skönare. Om du har provat båda sorterna så vet du det!
20170330

Sexdocka April
18900kr

BDD :
Min docka är av TPE. Har aldrig provat en silikondocka men jag har hört från andra att TPE är skönare. Jag tycker sexdockor ska vara så sköna som möjligt så jag valde TPE...
20170412

Sexdocka Cherry
21500kr

Jag :
Min gamla docka var av silikon, köpte den i Tyskland. Min nuvarande är av TPE, köpte den från Nibina. Min nya docka är mjukare och skönare. Min silikondocka höll bra i många år men jag valde TPE när det var dags att byta till en ny. TPE verkar hålla bättre också.
20170413

Sexdocka Harmony
24700kr

Jerry :
Jag har fortfarande kvar min gamla silikondocka. Hon var inte så billig så jag tänker knulla henne tills hon ramlar isär. Men när hon ramlar isär så blir hon troligtvis ersatt av en TPE docka. Eller om dom har uppfunnit något ännu bättre när min docka ramlar isär.
20170414

Sexdocka Amelia
21500kr

Anders :
Silikondockor är ju från 90-talet. Om du söker på nätet så hittar du fortfarande en och annan tillverkare men det är nästan ett övergivet material. Realdoll använder fortfarande silikon tror jag eller de kanske också har gått över till TPE vid det här laget.
4/23/2017

Sexdocka Uma
21500kr

R2D2 :
Jag köpte nyligen en TPE docka från Nibina för att ersätta min gamla utslitna silikondocka. Min nya docka är skönare än min gamla med det kan ju bero på annat än material också förstås. Min gamla docka var skön också men efter tusentals knull slets hon ut. Den nya är skönare som sagt och verkar mer hållbar men vi får ju se om några år. Hon har ju 10 års garanti också. Min gamla silikondocka hade ingen garanti och det kanske säger en del också. Men vi får se om några år som sagt.
4/24/2017

Sexdocka Josephine
23100kr

Olle :
Det är välkänt att silikons stora nackdel är kort livslängd. Annars är silikon ett hyffsat material men det håller bara x antal år. TPE håller bra i många årtionden. Inte bara i sexdockor men i annat också. Det är inte så att TPE håller lite längre än silikon utan det håller typ 10 gånger längre. Dessutom är TPE mjukare och billigare än silikon. Nej köp inte en silikondocka vad du än gör. Om du redan har en så använd henne så länge hon håller men byt ut henne mot en TPE docka när hon är utsliten. En TPE docka håller så länge du lever.
4/26/2017

Sexdocka Lilian
23100kr

SvenneX :
Sexdocksindustrin har bytt till TPE. Det finns bara en handfull tillverkare som fortfarande använder silikon. Jag har märkt att det är många dockor som kallas silikondockor men som är av TPE. Gammal vana kanske?
4/29/2017

Sexdocka Chastity
23100kr

Jonas :
Tillverkas det fortfarande silikondockor överhuvudtaget?
5/21/2017

Sexdocka Blair
24700kr

Patrik :
Jo det finns fortfarande silikondockor att köpa men man är ju inte riktigt rätt funtad om man köper en silikondocka istället för TPE. TPE är billigare och bättre på nästan alla vis. Det enda området där silikon är bättre är om man ska använda henne som modedocka eftersom tyger inte färgar av sej lika lätt på dem. Jag har min docka för sällskap på olika vis och för allt sånt är TPE bättre. Sen att det håller mycket längre är ju perfekt också.
5/31/2017

Sexdocka Celia
23100kr

Daniel :
Jag har haft sexdocka i över 10 år. Jag köpte nyligen en ny från Nibina efter ett decenium med min gamla silikondocka som började falla isär efter 10 år. Den största skillnaden mellan min nya TPE docka och min gamla är att den nya är skönare i sängen. Hålen är skönare och hennes kropp känns skönare att klämma på. Jag köpte en som ser ungefär likadan ut som min gamla så det är som om det fortfarande är hon fast föryngrad.
6/9/2017

Sexdocka Christina
23100kr

Axel :
Min docka är av TPE. Jag köpte den här på Nibina. Hon är helt perfekt och jag är mycket nöjd. Hon är jätteskön på alla vis. Jag har ingen erfarenhet av silikondockor men de är säkert sköna dom också. Jag valde TPE efter att ha forskat lite på nätet. Verkar ha många fördelar över silikon.
6/16/2017

Sexdocka Juliana
19400kr

Magnus :
Klart man väljer TPE. Varför skulle någon välja silikon?
6/24/2017

Sexdocka Maxine
23100kr

Anonym :
Jag har både en TPE docka från Nibina och en ''high end'' silikondocka från en av de dyraste tillverkarna. Vilken som är bäst? Går inte att ge något rakt svar på det, båda har sina för och nackdelar och jag gillar båda dockorna. Fördelarna med TPE dockan är som andra påpekat att den är mjukare och i den aspekten är mer realistisk, TPE dockan har även ett mer flexibelt skelett och går lätt att positionera i olika ställningar för sex, själva sexet är även det skönare med TPE dockan. Sedan har vi ju naturligtvis priset, som är mindre än hälften av vad silikondockan kostade.

Fördelarna med silikondockan är att den rent utseendemässigt ser verklighetstrognare ut och känns lite mer påkostad och detaljerad. Skillnaden är inte enorm men den finns där. Ytfinishen i huden känns även den mer realistisk och påkostad, både känns och ser ut extremt likt riktig hud. Silikondockan kräver även minimalt med pudring, huden håller sig silkeslen länge, länge utan pudring. En annan fördel med silikondockan är att den är helt luktfri och ingen risk att kläder färgar av sig.

Så vilken är egentligen bäst? Går som sagt inte att ge något rakt svar på detta. Beror helt på vad du i första hand skall ha dockan till. Själva sexet är enligt mig skönare med TPE dockan, och för det priset är det absolut ett prisvärt köp. Hur lång livslängden är vid aktiv användning kan jag dock inte uttala mig om då jag inte haft dockan länge än. Silikondockan ser verklighetstrognare ut och lämpar sig därmed bättre för fotografering, sällskap och modemannekäng. Sexet är bra med den också, dock inte lika bra som med TPE dockan. Har haft silikondockan i 3 år nu och den är fortfarande i mycket fint skick. Mindre reparationer har behövts, (små sprickor på utsatta ställen, men inget allvarligt.

Prioriterar du sexet och/eller har en begränsat budget, köp en TPE docka. Kommer du i första hand ha dockan till sällskap och fotografering, kräver maximalt realistiskt utseende och ytfinish och har råd att betala 2-3 gånger så mycket för det, välj silikon.
7/3/2017

Sexdocka Brooke
21500kr

Oskar :
Jag har en TPE docka från Nibina. Jag har också en äldre silikondocka. TPE dockan är helt klart bättre men silikondockan är inte så dålig heller. När jag köpte silikondockan för 9 år sen fanns det bara silikondockor så det var inget val. Nu verkar det bara finnas TPE dockor. Inte så konstigt eftersom det både är bättre och billigare. Silikon var kung men nu är den kungen död och nu är TPE kung.
7/21/2017

Sexdocka Cathy
23100kr

HH :
Har en TPE docka som är helt perfekt. Jag har aldrig haft en silikondocka men jag tittat och klämt på ett par stycken. TPE är skönare. Billigare också så varför skulle man välja silikon?
8/14/2017

Sexdocka Sally
23100kr

Peter :
Jag hade silikondocka i ett antal år innan jag köpte en TPE docka. Hon är helt klart skönare att knulla och skönare att klämma på än min silikondocka. De ser lika bra ut båda två. Jag har märkt att kläder färgar av sej lite lättare på TPE. TPE dockan var bra mycket billigare än silikondockan. Jag använder min docka för sex så TPE är det bästa valet för mej. Om du ska använda henne som skyltdocka så är silikon kanske bättre men det kostar ju bra mycket mer.
8/21/2017

Sexdocka Lenore
21500kr

T :
Det är ju en sexdocka och för det ändamålet är TPE bättre. Den enda fördelen med silikon är att tyg inte färgar av sej lika lätt. Om du ska ha henne som modedocka och inte planerar att knulla henne så är silikon bättre men om du vill ha henne som sexpartner så är TPE helt överlägset.
8/28/2017

Sexdocka Agnes
23100kr

Anonym :
TPE samma material som i Fleshlight?
10/3/2017

Sexdocka Holly
23100kr

Per :
TPE finns i olika styvheter men det är i stort sett samma material. Hålens innandömen känns som Fleshlight TPE men resten av kroppen är lite styvare TPE. Om du klämmer på dej själv på ett ställe där du bara har muskler och inte mycket fett så känns det ungefär som en TPE dockas kropp.
10/3/2017

Sexdocka Kate
23100kr

Anonym :
När man använder en Fleshlight ska man ju använda talk eller puder för att bevara livslängden är det inte så med TPE dockor? Jag har dessutom erfarenheten av att Fleshlight som spruckit efter ett tags användning och då inom ramen av ett år. Hur är dockorna i TPE när det gäller hållbarhet det kan ju bli lite vilt i sängen :)
10/3/2017

Sexdocka Gianna
23100kr

Per :
Jo min har hållt bra än så länge. Själva lösmusen är av mjukare TPE än själva kroppen och den har hållt lika bra den. Jag köpte en docka med löstagbar mus eftersom jag var lite orolig att den skulle gå sönder efter ett tag och om den är löstagbar är det ju bara att sätta i en ny, men än så länge är jag på min första mus :) Jag brukar pudra min docka lite då och då så hon ska bli extra skön att smeka men det är kul att pudra henne ändå :)
10/3/2017

Sexdocka Marisol
23100kr
SVARA PÅ ÄMNE:

Ditt Namn (valfritt):

INFO  VANLIGA FRÅGOR  OM OSS  KONTAKT  BETALNING & FRAKT

Copyright Nibina